Brenda over haar deelname aan ISCF 2017

Op 4, 5 en 6 april nam Brenda Allard (winnaar ZomerOndernemer 2016) deel aan het International Student Company Festival (ISCF) in Riga. Met haar onderneming De Fairtrade Gids was zij één van de 105 deelnemende ‘student companies’. Hoe heeft zij dit event ervaren? En wat heeft het haar gebracht? Wij vroegen het haar.

Wat heb je allemaal gedaan in Riga?

De eerste dag hebben alle studenten teambuilding activiteiten gedaan. De nadruk lag vooral op de uiteenlopende nationaliteiten en deze met elkaar laten kennismaken. In de avond werd het festival heel feestelijk en officieel geopend. Verder werden alle introductievideo’s van de student companies op groot scherm getoond. De tweede dag stonden alle student companies, en dus ook ik, met een eigen stand in een winkelcentrum. De stands werden niet alleen bezocht door het winkelende publiek, maar ook door juryleden. Zij beoordeelden de deelnemers op basis van de standpresentatie, het verhaal en bedrijfsidee. Je kon er ook voor kiezen om op een podium je bedrijf te pitchen. Ik besloot de stoute schoenen aan te trekken, al was het best spannend.

Hoe vond je het om beoordeeld te worden door de internationale juryleden?

Het is een goede test voor je bedrijfsidee wanneer je het kunt toetsen bij juryleden met verschillende culturen en achtergronden. Als niet alle juryleden het begrijpen of enthousiast zijn, weet je dat je aan je bedrijfsidee of aan de uitleg daarvan kan werken. Waar bij de meeste student companies één team van juryleden langskwam, kwamen ze bij mij allemaal langs. Dit geeft voor mij wel aan dat mijn idee interessant voor hen was op een manier dat ik meedingde voor een prijs, en dat is natuurlijk erg leuk om te merken.

Wat vond je van andere deelnemende student companies?

Er waren in totaal 105 student companies. Deze studenten kwamen uit landen van Noorwegen tot Israël. Sommige student companies hebben mij absuluut verbaasd met wat ze allemaal zelf maken, hoe professioneel ze al bezig zijn of hoe innovatief hun ideeën zijn.

Wat heeft het festival je gebracht?

Een internationale ervaring, waarbij zo veel culturen samenkomen, verruimt altijd je blik en dat vind ik erg waardevol. Het heeft mij laten zien dat mijn idee in de basis goed is, maar dat er ook aspecten zijn waar ik nog aan kan werken. Verder was het vooral een hele leuke ervaring. Zeker met de twee dames van ZomerOndernemer die meegingen: Melanie en Vera.