Jongeren uit Flevoland aan de slag met eigen bedrijf

Op 14 maart 2019 sloot het ondernemersproject Pak je Kans af met een grande finale bij de Rabobank in Lelystad. De groep grotendeels werkloze jongeren uit Flevoland nam deel aan Pak je Kans en kreeg begeleiding bij het starten van een eigen onderneming of het vinden van een baan in loondienst. Wethouder Den Os van de Gemeente Lelystad reikte tijdens deze bijeenkomst de winnaarsprijs uit aan Daniël Sylla. De deelnemer die de grootse vooruitgang boekte als ondernemer.

foto’s: Sjors Evers

In 2018 volgden de deelnemers een driedaagse training over ondernemen. Gevolgd door wekelijkse workshops, rondleidingen en presentaties bij lokale ondernemers. In een persoonlijk nazorgtraject stond de behoefte van de deelnemers centraal. ‘Ga ik voor het ondernemerschap of wil ik liever een baan in loondienst?’. Degenen die verder gingen met hun onderneming kregen individuele begeleiding. Deelnemers die voor een baan in loondienst kozen, kregen hulp bij het vinden van een passende baan. Uiteindelijk is 45% van de deelnemers gestart met een eigen bedrijf en vond 26% een baan in loondienst.

Het project

Pak je Kans is een maatschappelijk project voor werkloze jongeren tussen de 16 en 27 jaar uit Flevoland waarbij zij de kans krijgen om door middel van ondernemerschap terug de maatschappij in te komen. Ze krijgen begeleiding, een startkapitaal en verzekering. Deelnemers hebben alleen een bedrijfsidee nodig en de motivatie om er mee aan de slag te gaan. Deelname is kosteloos.

Samenwerking

Het kosteloze project van Stichting The New Entrepreneur bestaat sinds 2015. Dankzij de steun van Flevolandse gemeenten en diverse fondsen is dit project te realiseren. Ook werkt de stichting samen met (lokale) ondernemers om deelnemers kennis en een netwerk te kunnen bieden.